onsdag 23 juni 2010

Small People på svenska.


Carl Henrik Svanberg, styrelseordförande i British Petroleum, lyckades i ett tal på förnämligaste charterengelska förnärma en hel befolkning i staterna kring Gulfen. Genom att vända sig till dem med uttrycket ”small people” visade han en nedlåtande attityd och folk reagerade med rätta.

CH och jag är båda födda i Sverige, vi är ungefär lika gamla, vi har båda växt upp i ett land där politiker under de senaste 40 åren pratat om delar av sina medborgare som ”de svaga”, ”de små människorna” och så vidare. Jag har alltid reagerat skarpt på den nedlåtenhet som ligger i de här begreppen. Jag är inte ”svag” därför att jag är arbetslös. Inte heller när jag är sjuk eller tillfälligt pank. Jag vägrar acceptera att någon ska få hänvända sig till mig i sådana situationer och tilltala mig som ”svag” eller ”liten”.

När Carl Henrik Svanberg öppnade truten i USA så fortsatte han bara en tradition som han är född in i. Men när han säger det så får han rättmätig kritik. När svenska politiker gör det så är det bara ett led i att framställa sig som den som bryr sig mest om sina medmänniskor. Ingen kritiserar maktfullkomligheten på hemmaplan, ingen verkar ens se sammanhanget som Svanbergs övertramp visade.

Om det är av dumhet, inkompetens, nonchalans eller maktfullkomlighet är svårt att säga. Dock är det väl ytterligare ett bevis för den självgodhet som karaktäriserar den svenska politiska självbilden.

Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

LeoH sa...

Det var en gång, visst låter det som en saga, så organiserade sig underklassen och hävdade trotsigt att de kunde organisera samhället utifrån sina behov. Vi blev medborgare.

Nu är vi väljare och konsumenter och hänvisade till att andra påstår sig slåss för våra intressen.

Anders Nilsson sa...

Mitt i prick, Leo, och visst är det märkligt att det ska behöva gå omvägen om en brusten oljeledning, ett nersölat hav, en förbannad president, en gräsmatt i Washington, en pressonferens och en förbannad lokalbefolkning innan det gör svenska förhållanden tydliga.

LeoH sa...

Vi dvärgar får göra uppror igen!

Anders Nilsson sa...

Men först en riktigt trevlig midsommar, Leo.

LeoH sa...

Tack det samma!