tisdag 22 december 2009

JUL......


Jag har julångest. En accelererande julångest som kramar musten ur tarmarna. När vi kommer till de sista dagarna så har jag allting kvar. Tycker jag... städa, julgran, pynta, julmat.

Egentligen är det bara julmaten som jag har någon glädje av. Nu äter jag ju inte gris så man kan väl tycka att det verkar lite malplacerat. Men det är skoj att finna alternativen också. Och allt är inte ogjort om jag ska var helt ärlig. Lammbogen är rökt, sillarna lagda i sista vilan, det blir tre sorter i år, stjärnaniskryddad glasmästarsill, currysill och senapssill. Vidare ligger laxen till gravning med en stor tyngd på sina axlar. Även här så spetsar jag med lite anis. Jag följer väldigt traditionella recept, men noggrant tillagat. Annars kan man köpa allting färdigt på Seveneleven. Anette får stöka med julskinkan, jag tar mig av lammkorvar och fågelmat. Inspirerade av Barcelonaturen så blir årets julbord lite tapaspräglat. Spenatsufflé, frittatas, Janson, goda ostar, mycket vegetariskt.... Allt under kontroll.

Nu kan jag inte smita undan städningen längre....och så kommer ångesten tillbaka.

Ja ja god jul på er allihopa och ett riktigt gott nytt år ska väl vi hoppas på. Om inte annat så får vi väl se till att det blir det! :)

2 kommentarer:

Eva Hillén Ahlström sa...

En god jul till dig också och ett gott nytt år får vi jobba för.

/Eva

Anders Nilsson sa...

Tack det samma Eva!